cytat

 
 
 

 

INTEGRACJA
w Gimnazjum nr 1 w Łomiankach

WITAMY W NOWYM ROKU SZKOLNYM 2016/2017

wszystkich naszych uczniów a przede wszystkim uczniów klasy ID integracyjnej

*********************************

Integracja jest bardzo ważną i integralną częścią Naszej Szkoły

Wiele będzie się w tym nowym roku szkolnym u nas działo

*********************************

DZIEŃ INTEGRACJI W NASZEJ SZKOLE

2016 r.

Jak co roku w listopadzie spotkaliśmy się na uroczystości zorganizowanej w ramach obchodów DNIA INTEGRACJI. Rozmawialiśmy o szeroko pojętej integracji, niepełnosprawności, o tym, że inny nie znaczy gorszy a problemy dzielone z drugim człowiekiem są łatwiejsze do dźwigania.

Jaka tajemnicza przypadłość trawi grono uczniowskie. W każdej klasie są osoby, które się z nią zmagają. Jedni się jej NIEPOTRZEBNIE wstydzą, inni - bezpodstawnie ją wykorzystują, usprawiedliwiając swoje lenistwo lub chcąc naciągnąć oceny. Co to może być? Odpowiedzi udzieliła pani pedagog Bogumiła Zięba – jest to dysleksja. Dowiedzieliśmy się, że w Naszym gimnazjum dysleksje ma aż 114 osób czyli 25% populacji uczniów.

Słyszycie takie dziwne określenia jak dysleksja, dysortografia, dyskalkulia. Co to oznacza?

Niektórzy nie są w stanie nauczyć się materiału tak szybko jak inni. Nie zapamiętują, że „żaba” pisze się przez „ż” a nie „r z”. Nie są również w stanie policzyć szybko w pamięci np.  25-9+2.

Pamiętajmy, że osoby, które mają opinię nie są leniami - muszą włożyć 3 razy więcej wysiłku w trakcie nauki niż inni.

Czym jest dokładnie dysleksja? Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił litery, a nauka języków obcych była dla niego ciężarem.

Dysleksja to trudności w czytaniu - zaburzenia zarówno tempa jak i płynności czytania oraz stopnia zrozumienia treści.

Czym jest zatem dysortografia?

To trudności z opanowaniem poprawnej pisowni.. Mimo znajomości zasad, osoba popełnia wciąż te same błędy.

Czym jest zatem dysgrafia?

To znaczy, że pismo ma niski poziom graficzny - brzydkie koślawe litery, litery wychodzą poza linijki, brakuje końcówek i ogonków.

Dysleksja może również przyjąć postać dyskalkulii - czyli problemów w matematyce.

Normalnie, przy zdrowych chęciach i samozaparciu jesteśmy w stanie nauczyć się podstaw. Osoby z dyskalkulią zawsze będą miały trudności z pojęciem liczby, wielkości, proporcji, obliczeniami.

Na pewno spotkaliście się z określeniem, że ktoś z waszego otoczenia ma autyzm lub Zespół Aspergera. Nie oznacza to, że ta osoba jest chora lub jest kosmitą.

Jego mózg nie jest w stanie rozpoznać i połączyć wszystkich docierających do niego informacji. Tego co widzą oczy, słyszą uszy, dotyka skóra.

Co więcej, oczy widzą zbyt dużo rzeczy na raz, uszy słyszą zbyt wiele jednocześnie a skóra odczuwa dotyk zbyt mocno, co może budzić strach, rozdrażnienie, ból.

Osoby z autyzmem mogą być całkowicie pozbawione zdolności mówienia. Korzystają wtedy z zastępczych środków komunikacji aby móc porozumiewać się z innymi.

Co zaliczamy do systemu komunikacji alternatywnej?

System piktogramów- zbiór znaków czarno- białych. Znaki są wyraziste, podzielone na kategorie.

System PCS, polegający na tym, że poszczególne pojęcia przedstawione są w postaci rysunków.

Makaton- system znaków zbudowanych na bazie języka migowego.

W związku z tym, że październik jest w Polsce miesiącem komunikacji alternatywnej, zorganizowaliśmy dla was na zajęciach z wychowawcą ćwiczenia na których mieliście podpisać symbole systemu „Makaton”, domyślić się, co one mogą znaczyć.

Wiemy, że dyskusje w grupach były zażarte, pomysły czasem abstrakcyjne ale poradziliście sobie całkiem dobrze.

 

Pracą zespołową wyróżniła się klasa 1 F pod dowództwem pani Moniki Ogrodnik zdobywając tytuł NAJBARDZIEJ ZGRANEJ KLASY

GRATULUJEMY

W dniu Integracji przedstawiliśmy również zagadnienia dotyczące idei Paraolimpiady.

Igrzyska paraolimpijskie – są to drugie pod względem wielkości zawody sportowe w wielu dyscyplinach dla zawodników z niepełnosprawnościami fizycznymi i niepełnosprawnościami intelektualnymi. W tym także niepełnosprawnych z problemami mobilności, po amputacjach kończyn, z utratą wzroku i porażeniem mózgowym.

Igrzyska paraolimpijskie odbywają się co cztery lata, zazwyczaj kilka dni po igrzyskach olimpijskich, i są organizowane przez Międzynarodowy Komitet Paraolimpijski. Organizowane są zawody letnie i zimowe.

W paraolimpiadzie chodzi o zmianę naszego odbioru świata. Różnimy się od siebie, ale nie ma standardowego człowieka, nie ma jedynego słusznego wzorca, jedyne, co nas łączy, to człowieczeństwo, nasze wspólne wartości - mówił podczas ceremonii otwarcia owacyjnie powitany na stadionie olimpijskim prof. Stephen Hawking, słynny brytyjski astrofizyk, chory od 50 lat na stwardnienie zanikowe boczne, niemal całkowicie sparaliżowany.

"Dusza w ruchu" to motto ruchu paraolimpijskiego. Symbolem ruchu paraolimpijskiego są trzy znaki Agito ( jestem w ruchu) w kolorach najczęściej występujących na flagach świata: czerwonym, niebieskim i zielonym. Symbol Agito jest silnie związany z mottem Międzynarodowego Komitetu Paraolimpijskiego: Dusza w ruchu.

Międzynarodowy Komitet Paraolimpijski ma na celu „umożliwienie niepełnosprawnym sportowcom zdobywanie najwyższych umiejętności sportowych inspirując i ekscytując świat”.

Wśród osób niezwiązanych szerzej ze sportem niepełnosprawnych istnieje błędne przekonanie, że sportowcy niepełnosprawni prezentują bardzo ograniczony poziom sportowy, a ich wyniki i rywalizacja ma charakter symboliczny. W rzeczywistości paraolimpijczycy mimo ograniczeń charakteryzują się wydolnością fizyczną i możliwościami znacznie przewyższającymi możliwości przeciętnego człowieka, co więcej, niejednokrotnie są w stanie skutecznie nawiązać rywalizację z pełnosprawnymi sportowcami. Przykładów jest wiele, oto najjaskrawszy:

Natalia Partyka – polska tenisistka stołowa, uczestniczka igrzysk olimpijskich w Pekinie 2008 i Londynie 2012, medalistka igrzysk paraolimpijskich.

Dodatkowo w ramach Dnia Integracji został zorganizowany konkurs dotyczący Wiedzy o Paraolimpiadzie. Pierwsze miejsce zdobyła uczennica klasy I D Aleksandra Łażewska.

Dodatkowo wyróżniona została uczennica – Aleksandra Szymczak, która wzięła udział w konkursie plastycznym „INTEGRACJA”.

Na koniec zapraszamy do obejrzenia trzech krótkich filmików, które w inny, ciekawy sposób przedstawią w/w zagadnienia. 

https://www.youtube.com/watch?v=IocLkk3aYlk  - teledysk dot. Paraolimpiady

https://www.youtube.com/watch?v=TE6s8n_t3EM – teledysk pokazujący czym jest komunikacja alternatywna

https://www.youtube.com/watch?v=Lr4_dOorquQ – zrozumieć autyzm

 

Tymi miłymi akcentami zakończyliśmy obchody DNIA INTEGRACJI.

Zapraszamy za rok :)

*********************************

3.12.2016 - Światowy Dzień Osób Niepełnosprawnych. Celem tego Dnia jest przede wszystkim:

  • propagowanie i rozpowszechnianie wiedzy na temat osób z różnymi typami niepełnosprawności,
  • przybliżenie problemów osób niepełnosprawnych oraz pomocy we włączeniu tej grupy społecznej w codzienne,
  • poznanie sławnych osób niepełnosprawnych,
  • kształtowanie postaw poszanowania dla „inności”, tolerancji i akceptacji osób z niepełnosprawnością,
  • okazanie solidarności i wsparcia dla osób z niepełnosprawnością i ich rodzin,

********************************

W kwietniu obchodzić będziemy Światowy Dzień Wiedzy na temat Autyzmu a do tego odbędzie się konkurs dla wszystkich uczniów naszej szkoły.

*********************************

Integracja to proces, którego celem jest uczestnictwo wszystkich uczniów, ich rodziców i nauczycieli w procesie edukacyjnym.

Klasy integracyjne rozbudzają świadomość, że wszyscy ludzie mają równe prawa, choć różne są ich możliwości; są cząstką nowoczesnej szkoły, twórczej i przyjaznej jako miejsca naturalnej nauki tolerancji, wrażliwości, otwartości i akceptacji.

 

NASZA  SZKOŁA  POSIADA  DWIE  KLASY  INTEGRACYJNE:

Klasa I D – wychowawca Edyta Piwowarska, nauczyciel wspomagający Oksana Kotormus

Klasa III D – wychowawca Anna Ciszewska, nauczyciel wspomagający Aleksandra Bołcun

Klasa integracyjna jest klasą 20 osobową (w czasie lekcji jest bardzo kameralnie, zwłaszcza w okresie zimowym, kiedy dużo osób jest chorych ☺), w której 3 - 5 uczniów posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane przez poradnię psychologiczno - pedagogiczną. Wszyscy uczniowie mają możliwość zaspokojenia swoich potrzeb edukacyjnych, a dodatkowo uczniowie pełnosprawni uczą się szacunku, empatii, tolerancji, a młodzież niepełnosprawna ma możliwość nauki w szkole rejonowej wiedząc, że program nauczania i metody pracy będą dostosowane do ich możliwości.

 

 

Aktualności

  • Zapraszamy wszystkich rodziców, szkoły podstawowej oraz gimnazjum na spotkanie z wychowawcą w poniedziałek 11 września o godzinie 17.00

     

  •  

    Wilkasy

    W dniach 05-09.06 klasy 1e i 1f przebywały na zielonej szkole w Wilkasach. Oprócz integracji klas uczniowie mogli poszerzyć wiedzę na temat Krainy Wielkich Jezior Mazurskich oraz zabytków...


    Czytaj więcej...
  •  

    Podlasie

    W dniach 12-14 czerwca odbyła się wycieczka na Podlasie, w której uczestniczyli uczniowie klasy Ib i Id.

    W czasie wyjazdu podziwialiśmy krajobraz regionu, zwiedziliśmy dwa parki narodowe...


    Czytaj więcej...
  •  

    1 czerwca 2017r.

    1 czerwca 2017r. w Gimnazjum nr 1 w Łomiankach obchodziliśmy Dzień Patrona oraz Sportu. Odbył się finał w piłce nożnej. Następnie zostaliśmy zaproszeni na Dzień Talentów. Uczniow...


    Czytaj więcej...
  •  

    Palmiry

    Dnia 1 czerwca o godzinie 9:00 trzy osoby z klasy 2E wraz z wychowawcą złożyli wiązankę na grobie patrona szkoły na Cmentarzu Mauzoleum w Palmirach.

     

     

     

     

     

     

  •  

    Zajęcia z programowania

    W tym roku szkolnym 2016/2017 na lekcjach informatyki rozpoczęliśmy programowanie razem z Panią Izabelą Grochowską. Programowaliśmy proste rysunki oraz wykonywaliśmy oblic...


    Czytaj więcej...
  •  

    Konkurs Wiedzy Biblijnej Hieronymus

    W piątek 26 maja w kurii archidiecezji warszawskiej odbyło się uroczyste wręczenie dyplomów i nagród dla finalistów i laureatów Gimnazjalnego Konkursu Wiedzy B...


    Czytaj więcej...

 

 Archiwum aktualności

 
 
 
 
 
 
 

Przydatne linki

 

 

Klasa dwujęzyczna

 

Klasa dwujęzyczna: program obejmuje zwiększoną liczbę nauczania języka angielskiego (5 godz. w tygodniu), a także nauczanie z elementami języka angielskiego takich przedmiotów jak: historia, wiedza o społeczeństwie, chemia, geografia, matematyka.
Nauczanie odbywa się wielopłaszczyznowo poprzez: wyjazdy do teatru na sztuki w języku angielskim, przedstawienia szkolne  w języku w języku angielskim

Czytaj więcej...

Integracja

Integracja to proces, którego celem jest uczestnictwo wszystkich uczniów, ich rodziców i nauczycieli w procesie edukacyjnym.

Klasy integracyjne rozbudzają świadomość, że wszyscy ludzie mają równe prawa, choć różne są ich możliwości; są cząstką nowoczesnej szkoły, twórczej i przyjaznej jako miejsca naturalnej nauki tolerancji, wrażliwości, otwartości i akceptacji.

 

Czytaj więcej...

Sport szkolny

Nasza szkoła realizuje zajęcia z wychowania fizycznego w systemie 2+2 czyli 2 godziny zajęć z podstawy programowej i 2 godziny w ramach zajęć do wyboru. Uczniowie co roku wybierają zajęcia spośród proponowanych dyscyplin: gry zespołowe, pływanie, piłka nożna, rekreacja. Co roku mogą wybrać inną dyscyplinę lub kontynuować poprzednią.

 

Czytaj więcej...

 

Wolontariat i samorząd

Witamy w nowym roku szkolnym. Przed uczniami kolejne wyzwania w ramach pracy w wolontariacie szkolnym. Zapraszamy wszystkich chętnych, którym nie jest obca bezinteresowna praca na rzecz drugiego człowieka.

 

Czytaj więcej...

 

Zajęcia pozalekcyjne odkrywanie talentów

Gimnazjum nr 1 w Łomiankach z Oddziałami Dwujęzycznymi w okresie wakacyjnym  dołączyło  do elitarnego grona szkół, które noszą zaszczytny tytuł „Szkoły Odkrywców Talentów”,  przyznawanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji pod patronatem MEN. Tytuł stanowi szczególne wyróżnienie dla szkół podejmujących szereg działań na rzecz ucznia zdolnego.

Czytaj więcej...

Biblioteka

Biblioteka Gimnazjum nr 1 realizuje program czytelniczo – medialny. Do jej głównych zadań należy udostępnianie zbiorów biblioteki i przysposobienie czytelnicze uczniów oraz organizowanie konkursów i wycieczek do bibliotek. W bibliotece szkolnej gimnazjaliści klas pierwszych spotykają się tez na lekcjach bibliotecznych, na których poznają jej księgozbiór i funkcjonowanie.

 

Czytaj więcej...

 

Działania ekologiczne

Dla kształtowania wrażliwości społecznej uczniów ważne są działania ekologiczne, podejmowane pod opieką  nauczycieli biologii i geografii. Udział w akcjach ekologicznych uczy postaw proekologicznych i rozbudza zainteresowania przyrodnicze - w myśl zasady: POZNAJ – POKOCHAJ – CHROŃ

 

Czytaj więcej...

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA
W naszym gimnazjum uczniom oferujemy pomoc pedagogiczną w zakresie:  
- rozpoznawania indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowania przyczyn niepowodzeń szkolnych,
- integrowania zespołów klasowych w klasach pierwszych

 

Czytaj więcej...